Rafinované taktiky supermarketů a muži ticha

4. 1. 2014 21:05
Rubrika: Homilie

Když se Lucii narodil bratříček, začala naléhat na rodiče, aby ji s miminkem nechali samotnou. Rodiče se báli, že jako snad všechny čtyřleté děti může na bratříčka žárlit a že by mu mohla ublížit. Pro jistotu jí to nedovolili. Ale nezdálo se, že by na něj Lucka žárlila. Byla na bratříčka velmi laskavá. Jen její prosby byly stále naléhavější. Rodiče nakonec souhlasili.

Lucie, celá šťastná, běžela do pokoje, kde leželo miminko. Samou radostí zapomněla pořádně zavřít dveře, a tak rodičům zůstala škvírka, kterou mohli pozorovat, co se uvnitř děje. Viděli, jak jejich dcerka přišla k bratříčkovi, položila k němu tvář a jemně mu povídá: „Bratříčku, pověz mi, jaký je Bůh. Začínám to zapomínat.“[1]

Tolik příběh Dana Millmana.

Stále prožíváme dobu vánoční a máme upřené oči na narozeného Krista. Při mších svatých v těchto dnech můžeme zaslechnout:

Když vidíme tvého narozeného Syna, vidíme tebe, Bože neviditelný, a jsme uchváceni láskou k tobě.[2]

Dále: Ty ses nám zjevil, neviditelný Bože, skrze své věčné Slovo, [tedy: skrze Krista] které se stalo člověkem. Poslals ho mezi nás, aby vystavěl, co bylo zbořeno, aby přivedl zbloudilé k tobě, aby v něm všechno našlo plnost a jednotu.[3]

Anebo: Neboť jeho [tedy: Kristův] příchod nám navždycky otevřel cestu k tobě: Tvé věčné Slovo přijalo naši slabost, tvůj Syn se stal jedním z nás; naše lidství vstoupilo do tvé slávy a náš smrtelný život se stal nesmrtelným.[4]

Jde o tři preface, o modlitby, které se kněz modlí při mších svatých o Vánocích a v době vánoční - a sice před zpěvem „Svatý, Svatý, Svatý…“. Při každé mši svaté si kněz vybírá jednu z těchto tří prefací.

Řada lidí už mi v životě řekla: „Otče, miluji ticho kostela. To je to, když tam přijdete, kleknete si do lavice, zavřete oči, nikdo na vás nemluví, jste tam sám s Bohem. Takové chvíle skutečně miluji…“

„Ticho léčí,“ řekl kdosi. Ticho je dar. Ticho je třeba vyhledávat a také vytvářet.

Druhý leden nám připomněl dva muže, řekl bych „světce ticha“. Tím prvním je svatý Basil Veliký. Byl to současník sv. Silvestra I., papeže. Narodil se kolem r. 330 na území dnešního Turecka. Basilovi rodiče spolu měli deset dětí. Tatínek a maminka od svatého Basila byli později prohlášeni za svaté. Stejně tak Basil a jeho tři sourozenci. Svatý Basil žil několik let v tichu, v ústraní - jako mnich.[5]

Oním druhým světcem je svatý Řehoř Naziánský Mladší. Byl to velký kamarád sv. Basila Velikého. Také Řehoř Naziánský Mladší žil několik let v tichu, v samotě. Mimochodem: sv. Řehoře Naziánského Mladšího si za svůj životní vzor vzal sv. Cyril.[6] Sv. Řehoř Naziánský Ml. je patronem básníků.[7]

Nedávno jsem poslouchal rozhlasový pořad o nejrůznějších taktikách majitelů supermarketů. Je známo, proč byly vynalezeny nákupní vozíky - aby člověka, který jde nakupovat, nebolely ruce od nošení klasického košíku. Lidé, kteří nakupují s nákupním vozíkem, nakoupí v obchodě obvykle více, než ti, kteří vkládají vybrané potraviny a jiné věci do košíku.

Další z rafinovaných taktik majitelů supermarketů je pouštět svým zákazníkům v obchodě hudbu. Hudba zaměstnává mysl člověka, který v obchodě nakupuje, člověk se pak zdržuje v obchodě déle a zpravidla toho více nakoupí. Hudba v supermarketech ale není jen tak ledajaká. Majitelé supermarketů nechávají písně úmyslně zpomalovat. Takže např. koleda, která by za normálních okolností vyhrávala např. pět minut, v supermarketu hraje šest anebo sedm minut.

Mimochodem: dokážete si představit, že byste přišli do supermarketu, kde by bylo ticho?

Dnes je těžší nalézat ticho, než dříve. Hudba na nás proudí z reproduktorů na pracovištích, v restauracích, v obchodech, atd. Zaměstnává naši mysl. Zahlcuje nás. My pak nemáme prostor, kdy bychom si věci v sobě urovnali. Nemáme čas o věcech do hloubky přemýšlet.

Rádi choďte do přírody, do ticha lesa a hor. Ticho je důležitým předpokladem pro komunikaci s Bohem.

Sv. Basile Veliký, sv. Řehoři Naziánský Mladší, prosíme: vyprošujte nám drahocenný dar ticha!

 

[1] MILLMAN Dan. In: Vánoční list. Vydala Římskokatolická farnost sv. Mořice v Kroměříži o Vánocích 2013, s. 1.

[2] Preface 1. o Narození Páně. In: Misál na každý den liturgického roku. Karmelitánské nakladatelství : Kostelní Vydří 2000, s. 716.

[3] Preface 2. o Narození Páně. Tamtéž, s. 717.

[4] Preface 3. o Narození Páně. Tamtéž, s. 717-718.

[5] Srov. SCHAUBER, Vera & SCHINDLER Hanns Michael. Rok se svatými. Karmelitánské nakladatelství : Kostelní Vydří 2002, s. 2-3.

[6] Srov. Svatí Cyril a Metoděj. Praktická příručka pro kněze, katechety a animátory. Centrum pro katechezi Olomouc 2012, s. 6.

[7] Srov. SCHAUBER, Vera & SCHINDLER Hanns Michael. Rok se svatými. Karmelitánské nakladatelství : Kostelní Vydří 2002, s. 3.

Zobrazeno 1511×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio